074-769-15-63

אין דבר מתסכל יותר מאשר ליקויי בניה בבית החדש שרכשתם והשקעתם בו את כל כספכם. במקום לתכנן את חנוכת הבית אתם צריכים להתמודד עם סדקים, קילופים, נזילות, חלון שלא נסגר, קיר עקום, צנרת מגמגמת ושאר מרעין בישין. מה ניתן לעשות? מי אחראי? ממה צריך להיזהר? איך אפשר להימנע מטעויות מראש? ננסה לעשות לכם סדר.

למשרדנו בפארק המדע מגיעים לקוחות רבים, אובדי עצות, מתוסכלים, מטורטרים ומיואשים שמנסים ללא הצלחה להתמודד עם מוקד שירות (יש שיאמרו מערך התשה מתוכנן היטב) של חברות בניה מנוסות שמנסות בדרכים שונות להימנע מתיקונים או מפיצוי. למצער פעמים רבות זה מצליח להם ולקוחות רבים מתייאשים ואינם פונים לייעוץ משפטי מקצועי. חשוב שתדעו – במסגרת החוק כל הרוכש דירה חדשה מקבלן זכאי לאחריות לתיקון הליקויים שהתגלו בדירה בתקופה שלאחר מסירת החזקה בדירה. תקופה זו נקראת תקופת בדק.

בתקופת זו חובה על המוכר לתקן את הליקוי. תקופה זו מתחילה עם מסירת החזקה בדירה והיא  שנים לפי 7משתנה ונעה בין שנה ל- הליקוי (ליקוי במוצרי מסגרות ונגרות, אלומיניום ופלסטיק, ליקויים בריצוף וחיפוי פנים, כשל בתפקוד ובעמידות של מכונות ודוודים ומערכות בידוד, נזילות במערכות צנרת, התפוררות או סדקים בקירות ועוד). תקופת אחריות- בסיום תקופת הבדק מתחילה תקופת  שנים.  בתקופת האחריות 3האחריות ל חובת ההוכחה חלה על רוכש הדירה וזאת בשונה מהתקופה שקדמה לה שאז נטל ההוכחה מוטל על הקבלן. אחריות שאחרי האחריות - גם לאחר תקופת הבדק ותקופת האחריות עדיין ניתן להטיל אחריות לליקויים על הקבלן.

במקרים חריגים ומצומצמים יותר, כגון כאשר התגלתה אי-יציבות בבניין או בבטיחותו, שמקורה בשלד הבניין או ביסודות או התגלתה תקלה שלא הייתה אפשרות סבירה לגלות אותה בשנים הראשונות למגורים, אם רוכש הדירה הודיע על אי-התאמה למוכר כבר בשנים הראשונות לאחר קבלת הדירה, והליקוי לא תוקן. אז מה עושים? איך מתמודדים? איך מוודאים שהקבלן מתקן את הליקויים? היערכות מוקדמת בעזרת אנשי מקצוע - כמו בכל תחום, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הבעיה היא לנסות להימנע ממנה (או לצמצם אותה) עוד במהלך המו"מ לקראת חתימה על הסכם המכר הסופי, כאשר לקבלן יש יותר נכונות ורצון טוב לבוא לקראת הרוכשים בין אם בהטבות בניה, בתנאי מימון, בהרחבת האחריות והיקפה וכו'. 

רבים אולי לא יודעים אך גם הסכם "סטנדרטי" לכאורה של קבלן יכול וצריך לעבור בדיקה של עו"ד מומחה שידרוש שינויים במקרה הצורך. 
 
צוות עורכי הדין במשרד עו"ד יניב גבע ערך וטיפל במאות הסכמי מכר שעברו שינויים והתאמות בהתאם לדרישתנו כדי למנוע ולצמצם את הליקויים ו/או שאלת הטיפול בהם.   11 מהירות תגובה ותיעוד - במהלך חודשים מיום קבלת החזקה בנכס – אם התגלה על ידי הרוכש פגם בנכס אנו ממליצים לשלוח לקבלן מכתב הסבר מסודר בדואר רשום עם אישור מסירה.

במכתב רצוי שיצוין הליקוי בצורה מדויקת ככל הניתן והדרישה שיתוקן על ידו. ככל שמדובר בתיקון דחוף אזי רצוי לציין הדבר במפורש. ככל שאינכם מקבלים מענה ענייני ומקצועי בטווח זמן סביר עליכם לפנות מיד לייעוץ משפטי איכותי. התעלמות וסחבת הפכו לטקטיקות מוכרות שנועדו להתיש אתכם עד כדי וויתור. אנו מקבלים פניות רבות של לקוחות רבים שוויתרו על זכויותיהם אולם סוחבים על נפשם צלקת שלא נעלמה ושואלים אם גם לאחר שנים רבות עוד ניתן לחדש את הדרישה. לראות יום יום ליקוי בניה מטריד היא תזכורת לא נעימה במיוחד.

בדיקה מקיפה -  בחודש   מיום קבלת החזקה מוצע לערוך 12 בדיקה הנדסית מקיפה שתבדוק ותבחן את מלוא הליקויים, ככל שקיימים, בנכס. זו בדיקה לא יקרה, בוודאי ביחס למחיר הדירה או התיקונים, לאחר מכן, באמצעות עורך דין לפנות אל החברה הקבלנית במכתב דרישה רשמי ומפורט בכדי שהאחרונה תקבל את האחריות על הליקויים שפורטו בדוח המהנדס או השמאי. פניה מקצועית, מסודרת ורשמית מפחיתה פלאים את המוטיבציה של הקבלן להתחמק ועשויה לחסוך לכם זמן וכסף רב בעתיד.

זכרו - ליקויים בנכס עלולים - מעבר למטרד היומיומי והפגיעה באיכות המגורים - לפגוע ולהוריד את ערך הנכס באופן משמעותי. בנוסף ליקוי בנכס עלול לפגוע ולהזיק לצדדי ג' (דוג' דירות השכנים) ואז ובחלוף המועד הנזק והתיקון יחול על בעל הנכס המזיק במקום שהקבלן יבצע התיקון ויקבל האחריות שבדין. אם החלטתם לתבוע את הקבלן, צריך בטרם הגשת התביעה לגבש טקטיקה מותאמת לסיטואציה. בחלק מהמקרים תוגש תביעה מסוג "המרצת פתיחה" שעניינה דרישה לקבל צו מבית המשפט שיורה על הקבלן לבצע התיקונים הנדרשים ע"פ חוק.

ובחלק מהמקרים, שהליקוי הוא דחוף ומשמעותי, יוצע ללקוח לבצע את התיקונים ולשלם עליהם מכיסו ולאחר מכן, תוגש תביעה לקבלן שעניינה תביעה כספית בלבד ואז ימנו ויסכמו כל הנזקים שנגרמו לרוכש עקב אי נטילת האחריות במועד. בכל מקרה אנו ממליצים לכם להיוועץ בעו"ד מנוסה בתחום. 
 

ליקויי בניה, 
ליקויי הבנה ומה שביניהם

 

ליקויי בניה, ליקויי הבנה ומה שביניהם

 


יניב גבע ושות'

משרד עורכי דין

טלפון: 074-769-15-63

מייל: hadar@glaw.co.il

פקס: 08-9477120

סניף רחובות (ראשי)
רחוב אופנייהר 5, פארק המדע, רחובות 76701


משרדים

סניף יבנה
רחוב הגולן 24, יבנה 8150428

צור קשר


לפרטים וקביעת פגישה ראשונית 
מלאו את הטופס ונחזור אליכם:

יניב גבע ושות'

משרד עורכי דין

צור קשר

סניף רחובות (ראשי)
רחוב אופנייהר 5, פארק המדע, רחובות 76701

סניף יבנה
רחוב הגולן 24, יבנה 8150428

משרדים

פקס: 08-9477120

לפרטים וקביעת פגישה ראשונית מלאו את הטופס ונחזור אליכם: